O. Koršunovo premjera „Pamišėlis“ – apie nenorą taikstytis su normalumo fašizmu

2017 16 gegužės

Kaip žemiausios kastos tarnautojas, rodos, net nepastebimas žmogus staiga gali tapti visa griaunančia, pavojinga visuomenei jėga? Atsakymo į šį klausimą ieško režisierius Oskaras Koršunovas, jau šį vakarą (gegužės 16 d.) kartu su aktoriumi Eimantu Pakalka pristatantis monospektaklį pagal ukrainiečių klasiko Nikolajaus Gogolio apysaką „Pamišėlio užrašai“. XIX-ame amžiuje parašyta apysaka XXI-ojo amžiaus pradžioje vėl skamba kaip niekad aktualiai.

„Žmogus desperatiškai siekdamas normalumo, visomis esminėmis pastangomis stengdamasis būti toks, kaip visi kiti, neišvengiamai praranda savąjį identitetą. Paradoksalu, tačiau prarasdamas savo identitetą žmogus radikalėja – tiek daug investavęs į normalumą, jis nebepakenčia bet kokio keistumo. Jo priešais tampa keistuoliai, svetimieji, frykai. Keistumą jis įžvelgia pačiuose paprasčiausiuose dalykuose. Žmogus tiek įsiliejo į visuomenę, chameleonizavosi joje, jog tiesiog ištirpo, todėl praradęs save jis tampa didybės manija sergačiu, pavojingu visuomenei pamišėliu“, – apie spektaklio idėją pasakoja režisierius O. Koršunovas.

„Pamišėlis – tai, tarkime, šių dienų programuotojas ar vadybininkas, bet pačios žemiausios kastos. Nors jis pats galvoja, jog yra nuostabus. Išėjus vadovui, jis staiga įsijungia Facebook’ą. Už akių apkalbinėja visus esančius aukščiau, bet iš tiesų jis pats nori būti vienu jų. Jis turi potencialo, tačiau nori visko čia ir dabar“, – pasakoja pagrindinį ir vienintelį spektaklio vaidmenį kuriantis aktorius E. Pakalka.

„Politinėje erdvėje normalumas virsta perversiškais sprendimais, paremtais įtarumu“

Kaip rodos net nepastebimas žmogus staiga gali tapti visuomenei pavojingu veikėju? Tiek režisierius, tiek aktorius teigia, jog kelias nuo nematomo grūdo iki visa traiškančio akmens – netolimas, ir visa tai yra šalia mūsų.

„Gogolio apysakoje tvarkingas ir teisingas tarnautojas pradeda matyti nenormalumą mažame šunelyje ar nugirstame pokalbyje – jis tampa nepaprastai įtarus. Tai pranašiška apysaka, kalbant apie pačią fašizmo genezę, gimstančią iš tvarkos ir teisingumo, besimezgantį jų perversiškumą, privedantį iki didybės manijos, noro pertvarkyti pasaulį, galiausiai – iki visiško išprotėjimo. Tai nutiko su didžiaisiais XX amžiaus diktatoriais. Dabar visas pasaulis akivaizdžiai puritoniškėja, viskas norminama, pradedant Briuselio, baigiant Maskvos įtaka. Mūsų politinėje erdvėje normalumas virsta perversiškais sprendimais, paremtais įtarumu. Visa antialkoholinė kompanija Lietuvoje akivaizdžiai parodo iki ko galime prieiti. Ir tai jau nebe juokinga“, – teigia O. Koršunovas.

„Šiandien kelias nuo nematomo žmogaus iki fašisto – labai paprastas. Pamenu, turėjau draugą, turintį savyje tiek daug gerumo, jog turėtų būti kunigu. Tačiau jis vaikščiodavo į neformalių žmonių susitikimus, kur tiesiog ieškojo savo identiteto. Jis jo neturėjo. Tai labai plona linija, vedanti link norėjimo būti kažkuo. Ir staiga, štai – aš esu. Kitas pavyzdys, kurio vaizdo įrašą man parodė spektaklio scenografai – tai jaunas žmogus kariuomenėje. Jis nuolatos engiamas vyresniųjų karininkų, tai tęsiasi ilgą laiką, ir staiga jį užtinka su automatu. „Ką tu darai?“, – klausia jo. „Pakviesk generolą“, – jis atsako. Ir nušauna generolą“, – prisimena E. Pakalka.

Gogolio sukurtas mechanizmas puikiai veikia ir šiandien

Kaip tam tikrą prostesto prieš aukščiau esančiuosius ir jų kritikos formą menininkai pasirinko garsųjį Vogue šokį. Nors dažnam tai atrodo tiesiog šiuolaikiškas šokis, visgi, jo šaknys slypi dar 7-ojo dešimtmečio juodaodžių getuose.

„Vogue šokis gimė kaip juodaodžių, esančių žemiausiame visuomenės sluoksnyje, atsakas aukštiesiems visuomenės sluoksniams. Atkartodami jų judesius žemesnieji sluoksniai kritikuodavo aukštesniuosius. Šokio pozos remiasi tiesiog „Vogue“ žurnalų viršeliuose užfiksuotomis pozomis. Mums svarbūs ne rasės, o klasių skirtumai“, – pasakoja spektaklio scenografiją kurianti random heroes komanda.

Pasak O. Koršunovo, jam įdomiausia pats N. Gogolio pjesės mechanizmas, kurio rėmuose žemiausios kastos tarnautojas sugeba nukeliauti iki didžiųjų pasaulio diktatorių vertų užmačių. Tai matrica, puikiai veikianti ir šiandien.

„Apysakoje man įdomus pats mechanizmas, kaip paprastas tarnautojas nukeliauja iki Napoleono ar Hitlerio vertų užmačių. Gogolis tai atveria tiesiog unikaliai. Mums tereikia suprasti, jog šis mechanizmas yra ne to pamišėlio ir ne Gogolio amžiaus mechanizmas – ši matrica yra pačiame žmoguje ir egzistuoja visada. Kaip pavojingai iš mažo trupinėlio gali išaugti viską traiškantis „teisingumo“ akmuo“, – teigia O. Koršunovas.

Vaidmuo, įveikiamas tik išskirtiniams aktoriams

Kodėl pasirinkta būtent ši pjesė? Idėja jos imtis gimė E. Pakalkos galvoja. Pasak jo, pasakojama istorija netgi kiek asmeniška.

„Kuo ši pjesė artima man ir kodėl jos ėmiausi? Bandžiau prisijungti prie vieno spektaklio kūrybinės komandos – nepavyko. Bandžiau prie kito – vėl nepavyko. Iš to ir kilo noras imtis alternatyvos – monospektaklio“, – teigia aktorius, kartu su kūrybine komanda dėliojantis paskutinius akcentus prieš rytdienos premjerą.

Pasak režisieriaus, E. Pakalka yra išskirtinis aktorius, ir tik tokie gali imtis „Pamišėlio užrašų“.

„Eimantas Pakalka yra be galo talentingas aktorius, ir tik tokie aktoriai gali imtis „Pamišėlio užrašų“. Iki šiol šios medžiagos ėmėsi tik labai talentingi aktoriai: Valentinas Masalskis, Dainius Kazlauskas, Vainius Sodeika. Šio vaidmens amplitudė yra ypač plati. Visi šie aktoriai turi kažkokią esminę charizmą, tam tikrą aktorinę prigimtį“, – pasakoja O. Koršunovas.

Spektaklis „Pamišėlis“ gimsta OKT Studijos laboratorinėje aplinkoje. Čia sukurtiems spektakliams premjera paprastai būna tik dar vienas kūrybinis etapas.

„Spektaklio taškai dar galutinai nesudėlioti, tačiau norime jį paleisti, kad jis formuotųsi toliau, kartu su žiūrovais. Čia išlaikome atviro kalbėjimo su publika principus, kuriuos pradėjome „Dugne“ ir „Žuvėdroje“, – teigia režisierius.

„Pamišėlis“ pagal Nikolajaus Gogolio apysaką – jau šiandien, gegužės 16 d., 19 val., OKT Studijoje (Ašmenos g. 8, Vilnius). Spektaklio režisierius – Oskaras Koršunovas. Aktorinis paruošimas – Darius Meškauskas.  Scenografija – random heroes. Kompozitorius – Dominykas Digimas. Kostiumų autorė – Indrė Pileckytė. Vaidina Eimantas Pakalka.